Συνολικές προβολές σελίδας

Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2020

Διαταραχές στην Ανάγνωση...

Καλή δημιουργική χρονιά σε όλους!


Στις 6 Μαρτίου κάθε έτους γιορτάζεται στην Ευρώπη η Ημέρα Λογοθεραπείας. Κάθε χρόνο το θέμα του εορτασμού αφορά κάτι σε σχέση με την ειδικότητά μας και για το 2020 "γιορτάζουμε" τις Διαταραχές στην Ανάγνωση & στη Γραφή.


Χθες διάβασα στο δίκτυο ένα πολύ όμορφο άρθρο για τις δυσκολίες στην ανάγνωση και θα ήθελα να το μοιραστώ μαζί σας..


Τα συνήθη προβλήματα στην ανάγνωση απεικονίζονται ως εξής:


Δύο κύκλοι μεταξύ τους ενωμένοι: ο πρώτος αφορά την Ειδική Διαταραχή Ανάγνωσης τωνΛέξεων (ΕΔΑΛ), ο άλλος την Ειδική Διαταραχή Ανάγνωσης & Κατανόησης (ΕΔΑΚ), ενώ στο σημείο που οι δύο αυτοί κύκλοι συναντούνται βρίσκουμε τις Μικτές Διαταραχές Ανάγνωσης Λέξεων & Κατανόησης (ΜΔΑΛΚ).


Τα παιδιά με ΕΔΑΛ συλλαβίζουν πολύ έντονα ενώ προσπαθούν να διαβάσουν, έχουν πρόβλημα στην αποκωδικοποίηση των γραμμάτων, παρουσιάζουν διαταραχές στη ροή της ομιλίας ενώ διαβάζουν επειδή δυσκολεύονται στην αποκωδικοποίηση, το προφορικό λεξιλόγιό τους και η ακουστική τους κατανόηση βρίσκονται στο μέσο όρο και η αναγνωστική τους κατανόηση συχνά είναι κάτω του μέσου όρου.


Τα παιδιά με ΕΔΑΚ μπορούν να αποκωδικοποιήσουν, όμως δυσκολεύονται πολύ να καταλάβουν αυτό που διαβάζουν. Το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούν και η ακουστική τους κατανόηση μπορεί να παρουσιάζουν δυσκολίες, ενώ επίσης μπορεί τα παιδια αυτά να παρουσιάζουν διαταραχές ροής της ομιλίας κατά την ανάγνωση, που όμως δεν οφείλονται σε πρόβλημα αποκωδικοποίησης των λέξεων. Με απλά λόγια, μπορεί να διαβάζουν με σχετική ευχέρια, όμως δεν καταλαβαίνουν τί διαβάζουν!


Τα παιδιά με ΜΔΑΛΚ παρουσιάζουν δυσκολίες και στην αποκωδικοποίηση, και στην κατανόηση του κειμένου (ακόμη και αν μπορούν να αποκωδικοποιήσηουν τις λέξεις επαρκώς), και διαταραχές στη ροή της ανάγνωσης εξαιτίας γλωσσικών δυσκολιών και φτωχής ικανότητας αποκωδικοποίησης. Εν ολίγοις, είναι μίξη των δύο παραπάνω κύκλων που αναφέρθηκαν.


Και τί γίνεται στο σχολείο; Τι συμβαίνει στην α' δημοτικού;


Ο διαχωρισμός στις οδηγίες που δίνουν οι δάσκαλοι μέσα στις τάξεις και η διαφορετική αντιμετώπιση ως προς τις σχολικές εργασίες μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση. Οι Juel και Minden-Cupp (1999-2000) παρατήρησαν 4 διαφορετικές τάξεις της α' δημοτικού σε 2 διαφορετικά σχολεία καθόλη τη σχολική χρονιά. Στο τέλος του χρόνου, τα παιδιά που δεν είχαν λάβει κάποια πιο εξειδικευμένη καθοδήγηση ως προς την ανάγνωση είχαν μικρά ποσοστά βελτίωσης την αναγνωστικής τους ικανότητας. Άντίθετα, τα παιδιά που ξεκίνησαν την α' δημοτικού και έλαβαν την κατάλληλη αντιμετώπιση από τους εκπαιδευτικούς (ασκήσεις αποκωδικοποίησης, εμπλουτισμού λεξιλογίου, συζήτηση του κειμένου) είχαν βελτιώσει αισθητά την αναγνωστική τους ικανότητα.


Βεβαίως να σημειωθεί ότι τα παιδιά που δεν είχαν φωνημικά ελλείμματα, που είχαν άριστη φωνολογική επίγνωση (π.χ. να βρίσκουν λέξεις από γράμματα, κ για κότα, λ για λιοντάρι, ε για ελάφι κοκ), που είχαν πλούσιο λεξιλόγιο και άψογη ακουστική κατανόηση δεν παρουσίασαν δυσκολία..!


Αναρωτιέμαι ωστόσο...Πόσο μπορεί όμως ο δάσκαλος της ελληνικής πραγματικότητας να ανταποκριθεί σε όλα τα παραπάνω; Σε μία σχολική τάξη όπου ο μέσος όρος παιδιών είναι γύρω στο 20 (!) και χωρίς βοήθεια, είναι βέβαιο ότι οι πιθανότητες να βοηθηθεί ουσιαστικά ένα παιδί με δυσκολίες στην ανάγνωση είναι από λίγες έως μηδαμινές.. Επιπλέον, ο εκπαιδευτικός έχει άλλο στόχο και άλλες γνώσεις, που δεν είναι τόσο εξειδικευμένες πολλές φορές. Πόσο ωφέλιμη θα ήταν πραγματικά η παρουσία ενός λογοθεραπευτή στα δημοτικά σχολεία..!


Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ:
https://www.readingrockets.org/article/common-types-reading-problems-and-how-help-children-who-have-them



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου