Συνολικές προβολές σελίδας

Τρίτη 19 Μαΐου 2020

Ποιά παιδιά ΔΕΝ πρέπει να κάνουν λογοθεραπεία;;;;

Έρχεστε ξανά και ξανά...



΄΄Μου είπαν΄΄, λέτε, ΄΄στον παιδικό σταθμό / στο νηπιαγωγείο ότι το παιδί πρέπει να κάνει λογοθεραπεία! Ήρθε κάποιος και τον/την αξιολόγησε΄΄ .

Και βλέπω ένα φυσιολογικό παιδί που μιλάει και αρθρώνει μια χαρά για την ηλικία του!

Γιατί το 4χρονο δεν ωφείλει να προφέρει ακόμη το ρ!

Γιατί έχει ήδη αρχίσει να το κατακτά φυσιολογικά μέσα από συμπλέγματα (το ακούω καθαρά όταν λέει βρήκα ή όταν λέει έπρεπε).

Γιατί το ξ θα το κατακτήσει μετά τα 4,6 έτη!

Γιατί το 5χρονο έχει δικαίωμα για λίγο καιρό ακόμα να μην αρθρώνει σωστά το θ και το δ!

Γιατί, εν ολίγοις, το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης της γλώσσας, όπως ακριβώς συμβαίνει με τη σωματική, κινητική και ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του κάθε παιδιού.

Για το λόγο αυτό βλέπει κάποιος συνομίλικα παιδιά με τόσες πολλές διαφορές μεταξύ τους: άλλο παιδί είναι πιο ψηλό, άλλο μιλάει πιο καθαρά, άλλο τρέχει πιο γρήγορα ή κάνει ποδήλατο αμέσως με τις 2 ρόδες! Βεβαίως, ακόμη και στον τομέα της άρθρωσης της γλώσσας, υπάρχουν νόρμες με βάση τις οποίες αξιολογούνται αρθρωτικά τα παιδιά σας. Πρόκειται για τον πίνακα που ακολουθεί:


ΣΤΑΔΙΑ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ

(σύμφωνα με την έρευνα του

Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών-Αθήνα, Μάιος 1995)

 

Στάδιο 1: Ηλικία 2,6-3,0 ετών μ, (ν), ν όπως νιάτα, π, μπ, τ, (ντ), κ, γκ, (φ), (β), (χ), (γ), (λ).

Στάδιο 2: Ηλικία 3,0-3,6 ετών μ, ν, π, μπ, τα, ντ, κ, γκ, (φ), β, (θ), (δ), (σ), (ζ), χ, γ, (τσ), (ντζ), (λ).

Στάδιο 3: Ηλικία 3,6-4,0 ετών μ, ν, π, μπ, τ, ντ, κ, γκ, φ, β, (θ), (δ), σ, ζ, χ, γ, (τσ), (ντζ), λ, (ρ).

Στάδιο 4: Ηλικία 4,0-4,6 ετών μ, ν, π, μπ, τ, ντ, κ, γκ, φ, β, θ, δ, σ, ζ, χ, γ, (τσ), (ντζ), λ, (ρ).

Στάδιο 5+6: Ηλικία 4,6-5,6 ετών μ, ν, π, μπ, τ, ντ, κ, γκ, φ, β, θ, δ, σ, ζ, χ, γ, τσ, ντζ, λ, (ρ).

Στάδιο 7: Ηλικία 5,6-6,0 ετών όλα τα φωνήματα, με το ρ να έχει σε πολλές περιπτώσεις περιθώριο κατάκτησης έως και τα 7,6 έτη.

Ηλικίες κατάκτησης των συμπλεγμάτων

ΗΛΙΚΙΑ
ΣΥΜΠΛΕΓΜΑΤΑ
3,6-4,0
Σπ, πλ, κλ, βλ, κν, πι/pç/, βγ
4,0-4,6
φλ, στ, σκ, ψ, ξ, χτ, τρ, κρ, δι(ðj), σμ,μν
4,6-5,0
Σφ, βρ, ντρ, χν, σγ, φτ, τσ, ντζ
5,0-5,6
Γλ, γρ, στρ
5,6-6,0
Δρ, θρ, χτρ, φτι/ftç/-έχει περιθώριο κατάκτησης

 Σημείωση: οι χρονολογικές ηλικίες που αναφέρονται αποτελούν το μέσο όρο. 

Επομένως, για τα παιδιά που δεν αρθρώνουν σωστά θα πρέπει να τους δίνεται ένα εύλογο χρονικό περιθώριο: αυτό βεβαίως δε σημαίνει ότι δε ζητάμε τη συμβουλή ενός λογοθεραπευτή, ούτε πως αν επισκεπτούμε λογοθεραπευτή θα πρέπει να ξεκινήσουμε λογοθεραπεία. Πολλές φορές, για ένα φυσιολογικό παιδί προσχολικής ηλικίας (3-5ετών) που δε μιλάει πολύ ή/και καθαρά, η καλύτερη αρχική αντιμετώπιση είναι η ένταξη του παιδιού σε σχολείο (παιδικό σταθμό-προνήπιο) και ο έλεγχος της ακοής, ώστε να αποκλειστεί η πιθανότητα ύπαρξης ιατρικού προβλήματος που δυσχεραίνει την ακοή και κατά συνέπεια την άρθρωση του παιδιού. 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου